
Barösund – en skyddad genväg genom skärgården
Farleden genom Barösund är en historiskt betydelsefull båttrafikled mellan Ingå och Raseborg. Redan på 1200-talet seglade man västerut mot Hangö, österut mot Porkala och söderut mot Tallinn genom Barösund och leden är alltjämt i livlig användning.
Vägen genom innerskärgården är kortare än rutten på havssidan och är dessutom skyddad mot väder och vind. Farleden är cirka 6 km lång, men som minst bara 50 meter bred.

Trafik redan före den officiella lotsverksamheten
Barösunds natursköna stränder var befolkade redan på 1500-talet. Den första fasta bosättningen bestod av bönder och fiskare. Ortsborna kände den smala farleden som sin egen ficka och assisterade passerande fartyg långt innan den officiella lotsverksamheten kom igång på 1850-talet.

Längs Barösunds farled fanns flera lotsstationer, av vilka en stockstuga från 1882 bevarats i ursprungsskick ända till idag. Lotsstugan som står på en klippudde i ledens östra ända fungerade som landmärke för alla som närmade sig farleden. Också lotsarnas markeringar av vattenstånd och årtal på strandklipporna är fortfarande läsliga.
Utom lotshjälp underlättade man seglatsen genom den smala leden med hjälp av kraftiga järnringar i berget. Ringarna, som fortfarande hänger kvar, användes som fästen när man bogserade fartyg genom farleden.

Barösunds färgrika historia syns i miljön
Farleden genom Barösund var av stor betydelse också under krigstider. De befästningar som byggdes under Gustav III:s ryska krig (1788–1790) finns delvis kvar än idag. I slutet av 1800-talet upptäckte också stadsborna det vackra landskapet och byggde villor, pensionat och sommarstugor längs stränderna. När lotsarna flyttade bort på 1950-talet, togs också den gamla lotsstationen i bruk som fritidsbostad.
Det smala sundet med sina vackra natur- och kulturlandskap är en fantastisk sevärdhet. Särskilt under sommaren är båttrafiken livlig. Stränderna är ställvis klippiga och skogsbeklädda, ställvis lundartade med åkerlandskap i bakgrunden. Över Hycklesund går en färja till Orslandet och på stranden mitt emot finns en småbåtshamn med brygga, bojplatser och möjlighet att tanka.
Längs farleden ligger flera fartygsvrak och Museiverkets samlings- och informationstjänster(siirryt toiseen palveluun) tillhandahåller information om kustens fornminnen.

Historieruta
Kapning i Barösund
Stora nordiska kriget i början av 1700-talet orsakade många skärmytslingar och oroligheter i Finland. I slutet av kriget 1719 dök partigängaren Stefan Löfving med sitt fartyg upp i Barösund. Han hade slut på proviant och måste fylla på förråden innan han kunde fortsätta.
Som på beställning upptäckte han några ryska lodjor som låg förankrade bakom en holme och beslöt raskt att kapa dem. Den överraskade besättningen överrumplades och Löfving tog över provianten. Dessutom tog han två ryska fångar som avslöjade att det låg ytterligare två ryska fartyg för ankar vid infarten till Barösund. Löfving kapade också dem och tog ett byte värt över 6 000 riksdaler.
Mot kvällen svängde vinden och Löfving och hans besättning kunde lämna Barösund. Vinden blåste upp till storm och nära Hitis körde Löfving på grund mellan klipporna. Han förlorade både fartyget, hela lasten och alla sina vapen och var också själv nära att stryka med.
Stefan Löfving var en så kallad partigängare och spanare med flera tvivelaktiga uppgifter. Han kapade fartyg, dödade ryska soldater och spionerade för svenska kronans del under olika förklädnader. Han lyckades till och med nästla sig in i de ryska trupperna. Spioneriet underlättades av att han talade flytande svenska, finska, ryska och tyska.
Löfving råkade ofta i knipa, men klarade sig alltid som genom ett under. I Finland var han inte särskilt populär eftersom de ryska trupperna hämnades de oförrätter de drabbades av på oskyldiga finska bönder. Till sist blev han efterlyst och tvingades fortsätta sin verksamhet under förklädnad. Löfving förde dagbok över sina äventyr. Böckerna har bevarats ända till våra dagar och förvaras i Borgå gymnasiums bibliotek.
Källa: Juha Ruusuvuori 2004. Itämeren Merirosvot. Piraattitarinoita pohjoisesta (ung. ”Sjörövare på Östersjön, nordliga pirathistorier”).
Viktiga årtal
Varför och hur skyddas Barösunds farled?
På grund av dess historiska betydelse, långa användningshistorik och bevarade kulturlandskap har museiverket definierat hela Barösunds farled som en byggd kulturmiljö av riksintresse. Läs mera på Museiverkets sidor!(siirryt toiseen palveluun)
Besök
Barösund nås med bil och sundet trafikeras av en landsvägsfärja. Det finns också en gästhamn.
Färjtidtabeller(siirryt toiseen palveluun)
Museiverkets kartatjänsten
N: 6652928, O: 325765(siirryt toiseen palveluun) (ETRS-TM35FIN)