För havsdjuren kan bullret vara mycket skadligt. Deras sinnesorgan har utvecklats för att uppfatta svaga ljudsignaler i vattnet. Plötsligt hårt buller kan fungera som en chock för djur och i värsta fall ha dödliga effekter.
Buller uppstår speciellt vid farleder
Handelsfartyg är en betydande och framför allt konstant källa till undervattensbuller. Antropogent buller är förekommer mest vid och nära farleder. Bullerintensiteten beror däremot på trafikmängden.
Om vi tittar på allt buller som finns under vattnet, måste man komma ihåg att en del av det kommer från naturliga processer. I naturen genereras brus av vind, vågor och åska. Vågornas betydelse som ljudkälla betonas i de yttre delarna av havet.
Buller från motorer, muddringar och ekolod
Vatten leder ljud effektivt: ljudvågorna framskrider nästan fem gånger snabbare genom vatten än genom luft. Även ett litet fartyg avger ljud som kan bära fem eller tio kilometer i lugnt väder. Med akustiska system kan man upptäcka en stor tanker redan en dag innan den syns vid horisonten.
Muddring bullrar till och med värre än fartygstrafiken. I värsta fall utför man sprängningar under vattnet, vilket ger upphov till extrema bullertoppar. Byggande på havsbottnen och krigsfartygens ekolod avger också kraftigt buller.
Bullret mäts med hydrofoner
Buller mäts med hydrofoner, det vill säga undervattensmikrofoner. Hur ett havsdjur upplever bullret påverkas inte bara av styrkan. Också frekvensen och frågan om huruvida bullret är kontinuerligt eller slumpmässigt har stor betydelse. Idag kategoriserar man därför undervattensbullret utgående från olika bullertypers effekter på havsorganismerna.
EU utvecklar för närvarande kriterier för att kunna definiera bullerstatusen i olika områden. Då kriterierna är klara kan vi få en uppfattning också om situationen i de finländska havsområdena.