Yksi syy hylkyjen runsauteen Itämeressä on sen pitkä historia. Itämerta on käytetty kulkuväylänä tuhansien vuosien ajan. Merta pitkin on lähdetty etsimään uusia asuinpaikkoja ja toimeentuloa, sekä käyty kauppaa. Meri on toiminut väylänä myös valloituksille ja Suomenkin rannikolla on sodittu suurten laivastojen kesken. Tykkitulessa on uponnut laiva, jos toinenkin.
Toinen syy alusten haaksirikkoihin on Suomen rannikon sokkeloinen saaristo ja salakavalat karit. Purjelaivojen reitit kulkivat pääosin rannikon läheisyydessä ja myrskyn iskiessä laivat menettivät suunnan helposti ja ajautuivat haaksirikkoon. Suurten purjelaivojen ohjaus ja hallinta on ollut haastavaa varsinkin kovassa tuulessa, eikä niitä ollut helppoa pysäyttää nopeasti vaaran tullessa eteen äkkiarvaamatta.
Kolmas syy hylkyjen paljouteen on Itämeren olosuhteet pinnan alapuolella. Itämeren vesi on pääosin kylmää ja vähäsuolaista, pohjalta pimeää ja vähähappista. Itämeressä ei myöskään ole suuria virtauksia, eikä laivoja muissa maailman merissä tuhoavaa ”laivamatoa”, eli Teredo navalista. Itämeri toimii ikään kuin jääkaappina, jossa puisten alusten hylyt voivat säilyä satoja, jopa tuhansia vuosia.
Vastaaja: Sinikka Kärkkäinen, Museovirasto